سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارائه ی انواع سینی کابل و لوله های فولادی

نظر

 

 لوله فولادی

استانداردها برای ایجاد زبان مشترک و زمینه تفاهم میان مصرف کننده و تجهیزات و تولید کننده آن اتخاذ می شود و همچنین کمک موثری به مصرف کننده در زمینه انتخاب و دستیابی به مناسب ترین تجهیزات برای نیاز خود ی باشد.

ترکیب شیمیایی، خواص فیزیکی، خواص مکانیکی و تمامی الزامات ساخت و بهره برداری از این لوله ها در استانداردهای مختلفی در سطح بین المللی ارائه شده اند

– استانداردها مدارکی هستند که در آن ها روش ساخت و آزمایش درج شده است.

در صنعت نفت و گازو و پتروشیمی نیز تما کالاها بر اساس استانداردهای معتبر جهان تهیه می شود که تعدادی از آن ها به شرح زیر است:

 

لوله های API 5L    

لوله های API 5L نوعی از لوله های فولاد کربنی (کربن استیل) هستند که در صنایع نفت و گاز برای سیستم های لوله کشی خطوط انتقال نفت خام، گاز و دیگر فراورده های جانبی آنها مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها طبق استانداردهای موسسه نفت آمریکا ( API ) ساخته می شوند و نسبت به بسیاری از لوله های فولادی دیگر که در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت، در آنها هم کنترل مواد به صورت دقیق تر انجام می شود و هم تست های بیشتری برای کنترل کیفیت روی آن  ها صورت می گیرد.

لوله های فولادی API 5L در گریدهای مختلفی تولید و استفاده می شوند که مهمترین این گریدها A, B, X42, X46,   X52, X56, X60, X65, X70, X80 هستند. این لوله ها هم به صورت بدون درز (مانیسمان) و هم به صورت درزدار( جوشی ) تولید میشوند .

لوله های ASTM A53 

اغلب لوله های فولادی مورد استفاده در سیستم های لوله کشی خطوط فرآیندی در پالایشگاهها و پتروشیمی ها که برای جوشکاری، خمش و سرمایش مناسب هستند براساس استاندارد ASTM A53 ساخته می شوند. این دسته از لوله های فولادی دارای سه نوع E ،S و F هستند که دو نوع اول هر کدام دارای دو گرید A و B و نوع سوم دارای یک گرید A است. لوله های  A 53 با گرید A استحکام کششی و تسلیم کمتری نسبت به گرید B دارند چرا که درصد کربن موجود در ترکیب شیمیایی آنها کمتر است. این موضوع باعث میشود که هر کدام از این گریدها برای کاربردهای مختلفی مناسب باشند. مثلاً گرید A در برابر بارهای خمشی مقاوم تر است و برای اهداف خمش سرد و ساخت کویل مناسب تر است. گرید B برای کاربردهایی که فشار، استحکام ساختاری و تخریب فاکتورهای مهمی هستند کاربرد بیشتری دارد. همچنین فرایند ماشین کاری بر روی گرید A بخاطر میزان کمتر کربن موجود در آن و پایینتر بودن سختی آسانتر است. فرایند جوشکاری اما برای هر دو گرید A و B مشابه هم است.


لوله های ASTM A106

لوله های استاندارد ASTM A106 نیز نوعی از لوله های فولادی کربن استیل هستند که مشابه لوله های ASTM A53 برای جوشکاری، خمش و سرمایش کاملاً مناسبند و در سیستم های لوله کشی خطوط فرآیندی در پالایشگاهها و پتروشیمی ها بسیار کاربرد دارند. در واقع تفاوت این لوله ها با لوله های ASTM A53 در این است که لوله های ASTM A106 به خاطر داشتن مقادیری از عنصر سیلیسیم در ترکیب شیمیایی خود برای دماهای عملکردی بالاتری نسبت به لوله های ASTM A53مناسبند همچنین اصلاح آلیاژی در فرایند ساخت مواد اولیه این لوله ها با دقت بیشتری انجام می شود. علاوه بر این لوله های ASTM A106 دارای یک گرید اضافی با استحکام بالاتر ) گرید C ( نسبت به  لوله های ASTM A53 هستند.

 لوله های ASTM A179

لوله های استاندارد مطابق ASTM A179 که به لوله های آتشخوار نیز معروفند در واقع نوعی دیگر از لوله های فولادی کربن استیل هستند. ویژگی خاصی که این لوله ها دارند این است که قادر به تحمل دماهای بالا در معرض

شعله مستقیم آتش  هستند و به همین دلیل در ساخت بویلرهای حرارتی کاربرد زیادی دارند. درصد کربن در ترکیب شیمیایی این لوله ها پایین است و لذا این لوله ها قابلیت خمکاری بسیار خوبی دارند و در انواع مبدلهای گرمایی و کندانسورهای بخار از آنها استفاده می شود. به خاطر نوع کاربردی که این لوله ها دارند گاهی اوقات آنها را در دسته تیوب ها نیز دسته بندی میکنند.

لوله های استاندارد ASTM A178 نیز با تنوع بیشتری در ترکیب شیمیایی معادل لوله های استاندارد ASTM A179 هستند که در ساخت بویلرهای حرارتی به شکل اختصاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله های ASTM A333

لوله های ASTM A333 نوعی از لوله های فولادی هستند که برای کاربرد در دماهای پایین تا 45- درجه سانتیگراد بسیار مناسب و کاربردی می باشند. در واقع به همین دلیل نیز این لوله ها را به نام لوله های کربن استیل دما پایین نیز می شناسند ( Low Temperature Carbon Steel _ LTCS )

لوله های استاندارد ASTM A333 شامل چندین گرید ( 11 ,10 ,9 ,8 ,7 ,6 ,4 ,3 ,1 ) است که تعدادی از آنها جزء لوله های کربن استیل و تعدادی نیز جزء لوله های فولاد آلیاژی دسته بندی می شوند. این لوله ها هم به صورت بدون درز)  مانیسمان ( و هم به صورت درزدار ) جوشی ( در دو شکل درز مستقیم و اسپیرال از قطرهای 4/1 اینچ تا 48 اینچ تولید میشوند.

لوله های AWWA C200

انجمن تأمین آب آمریکا( American Water Works Association) سازمانی است که اقدام به ارائه یک سری استانداردهای معتبر در زمینه طراحی و ساخت سیستم های انتقال آب کرده است. لوله های فولادی که طبق استاندارد AWWA C200 ساخته میشوند در واقع از لحاظ جنس و متریال ساخت دقیقاً مشابه گریدهای پایین لوله های API و ASTM A53 هستند اما از لحاظ ابعاد هندسی و رواداری های در نظر گرفته شده کمی متفاوتند. با این حال طبق استاندارد این لوله ها را میتوان از جنس های دیگری مثل ASTM A36 ،ASTM A570 و ASTM A139 نیز تولید کرد.

ابعاد هندسی این لوله ها طبق استاندارد AWWA C200 است که در سایزهای بزرگتر از 6 اینچ هم به صورت بدون درز ( مانیسمان) و هم به صورت درزدار ( جوشی ) در دو شکل درز مستقیم و اسپیرال تولید میشوند.

 

لوله های DIN 2440 , 2441

لوله های فولادی که مطابق استاندارد DIN 2440 & 2441 تولید می شوند نوعی از لوله های فولادی کم کربن هستند که در بازار به نام لوله های آهنی نیز معروف هستند. این لوله ها بیشتر مصارف خانگی دارند و به نام لوله های گاز نیز شناخته می شوند. نوع گالوانیزه آنها نیز در سیستم های آب سرد و گرم مصرفی ساختمان ها بسیار استفاده می شوند. این لوله ها قابل رزوه شدن هستند و در قطر های 8/1 تا 6 اینچ ( 150 –DN = 6  ) در دو وزن متوسط( DIN 2440 ) و وزن سنگین( DIN 2441 ) تولید می شوند. استاندارد ISIRI 3360 نیز که در سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تدوین شده است معادل همین استانداردها برای لوله های گازی است. جنس این لوله ها معمولا ً St33 و St37 است و به هر دو صورت درزدار  و بدون درز همچنین دوسر ساده و دوسر دنده ای تولید می شوند.

لوله های BS 1387

لوله های BS 1387 نیز شبیه به لوله های DIN 2440 & 2441 بیشتر کاربرد ساختمانی دارند و در سیستم های بخار مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها قابل رزوه شدن هستند و لذا در بازار هم به شکل دو سر ساده مناسب برای اتصال  جوشی و هم به شکل دوسر رزوه همراه با یک بوشن اتصال جهت استفاده با اتصالات رزوه ای موجود هستند.

لوله های فولاد آلیاژی ASTM A335 

لوله های ASTM A335 لوله های فولاد آلیاژی هستند که برای استفاده در دماهای بالا بسیار مناسب هستند. طبق ( P1, P2, P5, P5b, P5c, P9, P11, P12, P15, P21, P22, P91,  این لوله ها دارای گریدهای ASTM استاندارد ( P92, P122میباشند، اما مهمترین گریدهای مصرفی این لوله ها ( P1, P11, P22, P91, P92 ) هستند.

لوله های استنلس استیل ASTM A312 

لوله های استنلس استیل ASTM A312 نوعی از لوله های فولادی هستند که به دلیل وجود مقادیر بالای کروم و نیکل در ترکیب شیمیایی آنها مقاومت خوبی در مقابل پدیده خوردگی دارند. وجود عنصر مولیبدن در ترکیب شیمیایی این فولادها همچنین باعث ایجاد استقامت بیشتر آنها در دماهای بالا و دماهای پایین نسبت به فولادهای کربنی ( کربن استیل) شده است. این لوله ها در گریدهای مختلفی تولید می شوند که مهمترین گریدهایآنها 304، 316 و 321 است. این لوله ها در بازار  معمولاً با نام لوله های استیل نیز شناخته می شوند.

قیمت انواع لوله فولادی در بازار اصفهان و ایران، هر روز به صورت لحظه ای و آنلاین در وب سایت آهن ملل بروزرسانی می‌شود. همچنین با عضویت در کانال تلگرام آهن ملل می‌توانید از اخبار لحظه ای بازار آهن , قیمت امروز لوله فولادی , تحلیل و پیش بینی بازار آهن و قیمت روز آهن آلات در بازار ایران مطلع شوید.
خرید لوله فولادی

در این بخش، روزانه آخرین و مناسب ترین قیمت انواع لوله فلزی , لوله صنعتی , لوله داربستی , لوله مبلی , لوله گالوانیزه , لوله گازی , لوله مانیسمان بروز می شود.

برای خرید لوله فولادی، قیمت روز لوله را در جداول زیر مشاهده کرده و با توجه به نیاز خود از لحاظ نوع ، قطر و طول لوله، اقدام به خریلوله استوانه ای است بلند و توخالی با دو سر باز و سطح مقطع دایره ای شکل (قطر،ضخامت و طول) با جنس های مختلف پلاستیکی، لوله فولادی ،بتنی، پی وی سی، استیل، آلومینیوم و … که جهت جابه جایی و انتقال سیالات به کار می رود.

متداول ترین لوله های مورد استفاده در لوله کشی صنعتی، لوله های فلزی می باشد این لوله ها به خاطر استحکام بالا و مقاومت در برابر گرما از بهترین موارد در فرایندهای صنعتی، پالایشگاهی و نیز نیروگاه ها می باشد.

انواع لوله های فلزی:

لوله های چدنی

لوله های آهنی

لوله های فولادی

 

https://teparsayan.com/product/%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%d9%81%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%af%db%8c/